Spitsmijden is niet de oplossing

Spitsmijden. Volgens de NS dé oplossing voor de volle treinen in de ochtendspits. Ze hebben ook al bedacht wie zijn reistijden dan aan moet passen: studenten. Om dit te bewerkstelligen wordt er voornamelijk met de onderwijsinstellingen gepraat over de collegeroosters. De studenten zelf wordt niets gevraagd. Zij worden hooguit gestimuleerd om mee te werken in de vorm van een beloningspaarsysteem. Maar om het probleem van volle treinen over de rug van de studenten op te lossen, vind ik te ver gaan.

Eerlijk is eerlijk, de politiek heeft behoorlijk laat aangegeven wat er met de OV-studentenkaart zou gaan gebeuren. Deze is zelfs voor een grotere groep studenten, de MBO’ers onder de 18, gaan gelden. Hierdoor heeft de NS weinig tijd gehad om te kunnen anticiperen in de vorm van het bestellen van nieuwe treinen. Dit is gecorrigeerd door een noodbestelling van 58 Flirts*. Echter hebben ook andere vervoerders volle treinen in de ochtendspits, maar hen hoor je niet over het weren van studenten.

Het grootste probleem is dat de treinen vaak niet lang genoeg zijn. Zo’n vijf jaar geleden reed er nog een trein bestaande uit twaalf wagons in de ochtendspits van Nijmegen naar Schiphol/Den Helder, nu heb je al geluk als dit zes of acht wagons zijn. Hierdoor zijn de treinen dus voller en dit kan niet op de reiziger (student) afgeschoven worden.

Het probleem van te volle treinen vindt echter niet alleen in de spits plaats, maar ook de eerste treinen net na de ochtendspits. Dit wordt door twee factoren veroorzaakt. Allereerst komt dit door de mensen die met kortingskaartjes van o.a. het Kruidvat reizen en door de houders van een Dal-vrij abonnement. Zij pakken vaak de eerste trein die na de spitsuren vertrekt. Het lijkt alsof de NS zich hier niet bewust van is, want vaak zetten zij te kleine treinen in op dit tijdstip. Als je dan de studenten ook nog eens uit de spits gaat weren, dan verleg je het probleem alleen maar naar een ander tijdstip. De NS zal dan alsnog buiten de spits met langere treinen moeten reizen. Daarnaast vrees ik dat het goedkeuren van de student-werende maatregelen de NS vrij spel geeft om nog meer klantonvriendelijke regels door te voeren.

Ikzelf heb tijdens mijn studietijd een vak in de avonduren gevolgd. Als ik pech had, dan kon ik bijna een half uur op station Utrecht CS wachten op de trein naar Arnhem. Dus als de NS de studenten uit de ochtendspits wil hebben, dan zouden ze ook tot einde dienstregeling met volledige capaciteit moeten rijden. Dan is er meer personeel op de avonduren nodig, iets wat de NS ook meer gaat kosten vanwege de avondurentoeslag.

Ook verwacht ik niet dat stageplaatsen enthousiast gaan reageren op het feit dat studenten niet meer in de spits zouden mogen reizen. Het bedrijfsleven/scholen werken veelal tussen 9.00-18.00, wat betekent dat studenten in de spits moeten reizen om op hun stageplaats te kunnen komen. Ik ken iemand die uit de educatieve minor is gezet, omdat hij een paar keer te laat op zijn stage aankwam, omdat de treinen vertraging hadden. Als tegenreactie zal men massaal weer in de auto stappen, wat ervoor gaat zorgen dat de files langer worden. Dit zal de luchtkwaliteit niet ten goede komen.

De volle treinen dienen inderdaad aangepakt te worden. Alleen niet over de rug van de studenten! Laat de NS zijn materiaal en dienstregeling eerst maar eens optimaliseren!

Paola van Helden

*Flirts zijn de nieuwe stoptreinen van onder andere de NS en Arriva.

Categorie: